Jak działa wyszukiwanie lokalne?

Google lokalizację rozpoznaje na dwa sposoby. Kiedy wpisujemy adres (kraj, miasto, ulicę) w formularz wyszukiwania wraz z szukanym słowem kluczowym lub korzystając  z geolokalizacji, czyli korzystając z naszego adresu IP albo położenia GPS.

Dzięki drugiemu rozwiązaniu będąc w Warszawie, w momencie szukania informacji i czynnej aptece wystarczy, że wpiszemy frazę apteka, a Google samo wskaże nam najbliższą z otwartych aktualnie aptek. 

Należy zauważyć, że obecnie większość wyników wyszukiwania na frazy lokalne wypełnione jest wynikami Google Maps i tym znacząco się różnią od wyników globalnych. 

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne, inaczej SEO lokalne, to zestaw działań, które sprawiają, że nasza wizytówka w Google Maps oraz niezależnie nasza strona internetowa znalazła się jak najwyżej, pod jak największą ilością lokalnych wyników wyszukiwania.

Czy warto pozycjonować się lokalnie?

Wspomniana w przykładzie apteka to standardowe zapytania, ale nie jest wyjątkiem. Lokalnie potrzebujemy codziennie szukać połowę naszych zapytań.

Według firm badawczych około 50% zapytań do wyszukiwarek ma kontekst lokalny. Oprócz potencjalnie nowych klientów Twoi stali korzystają częściej z wyników wyszukiwania, żeby znaleźć informacje o Twojej firmie niż z wizytówki czy Twojej strony firmowej.

Połowa tych wyszukiwań kończy się wizytą u jednej z firm w przeciągu 24 godzin. 

Jest to bardzo dobra konwersja, uwierzcie nam, nie musimy przedłużać i stawiamy od razu tezę, jeżeli działasz lokalnie, nie może zabraknąć Cię w Google Maps i nie możesz nie mieć profilu Google Moja Firma, a Twoja strona www powinna pokazywać się na zapytania lokalne w miejscu Twojej siedziby.  Efektywne pozycjonowanie lokalne to podstawa działań lokalnej firmy.

Co wpływa na pozycjonowanie lokalne?

Po wprowadzeniu algorytmu Pigeon (Gołąb) największy wpływ na pozycję w wynikach lokalnych oprócz standardowej optymalizacji technicznej, optymalizacji linków i treści, czyli po prostu całego wachlarza SEO ma lokalizacja oraz sygnały lokalne.

Lokalizacja jest czymś naturalnym i czymś pozytywnym. Dla wyników z Krakowa nie pokazują się niepotrzebnie wyniki z Warszawy.  Sygnały lokalne to są rzeczy formalne, które musimy zrobić, żeby w ogóle pokazać się w wynikach, a najlepiej pokazać się przed naszą konkurencją. .

Jakie są czynniki mające wpływ na pozycjonowanie lokalne?

  • Profil Google Moja Firma - W działaniach optymalizacyjnych przy pozycjonowaniu lokalnym zdecydowanie największą rolę gra odpowiednio ustawiona wizytówka Google Moja Firma. Jeżeli nie masz założonej wizytówki, albo wizytówka nadal jest nie przejęta, musisz to wykonać lub zlecić to nam. Uzyskanie statusu właściciela wizytówki to start działań optymalizacyjnych. Mając dostęp do profilu firmy, dopiero możemy zacząć działania z pozycjonowaniem i optymalizacją pozycji profilu Google Moja Firma
  • Dobre oceny i opinie - złe opinie wpływają negatywnie na naszą firmę, dobre, neutralne i naturalnie wyglądające opinie poprawiają jej wizerunek i samą sprzedaż.  Musisz pamiętać, że oprócz obniżenia wartości Twojej wizytówki w wynikach wyszukiwania,  dodatkowo zła ocena ma wpływ na sam proces zakupowy. W innych naszych artykułach przeczytasz, że usunięcie negatywnych opinie jest prawie niewykonalne, dlatego na każdym kroku trzeba dbać o pozyskiwanie nowych pozytywnych ocen. Wiarygodne opinie to połowa sukcesu w wyszukiwaniach lokalnych. Skontaktuj się z nami jeżeli masz problem z nieuczciwymi opiniami i nieuczciwą konkurencją w mapkach.
  • Odpowiednio zoptymalizowana strona internetowa - optymalizacja samej strony ma wpływ na stronę oraz na pozycję naszej mapki. Oceń sam, czego brakuje Ci z naszego audytu SEO lub umów się z nami na taką usługę. Jeżeli nie masz jeszcze strony internetowej lub jesteś w trakcie jej budowy, zapoznaj się z wytycznymi, jak powinna być skonstruowana i co powinna zawierać.
  • Treść na stronie - masz firmę z Krakowa, a jedynym miejscem, gdzie jest słowo Kraków na Twojej stronie to regulamin strony albo formularz kontaktowy?  Czy na pewno masz odpowiednio opisane swoje usługi zoptymalizowane pod wyniki wyszukiwania? Skąd wiesz jakie frazy szukają Twoi potencjalni klienci?  Przygotowujemy analizę Content Gap, czyli analizę luk oraz różnic w treści na Twojej stronie względem konkurencji i potencjału rynku. Bez tego wszystkie działania są robione na ślepo.
  • Pozyskanie wizytówek typu NAP dla Twojej witryny - Co to jest NAP? NAP to skrót od angielskich słów Name, Address, Phone Number. W dużym skrócie są o  podstawowe dane kontaktowe firmy, które identyfikują prowadzoną działalność. Google NAP-y traktuje jak jeden z czynników rankingowych.  Poprawnie dodane i opisane NAP na polskich serwisach agregujących firmy  wzbudza zaufanie Google i użytkowników.
  • Pozyskanie linków lokalnych - niestety same NAP-y  nie wystarczą. W Google od samego początku nic się nie zmieniło, jeżeli spełnisz wszystkie wymogi formalne techniczne i napiszesz treści zoptymalizowane pod podobne słowa kluczowe co konkurencja, to na przeskoczenie wyników powyżej konkurencji wpływ mają linki przychodzące do naszej strony. W przypadku pozycjonowania lokalnego są to linki jak największej ilość serwisów lokalnych. Podpowiemy jakie linki zdobyć na Twoim lokalnym rynku i pomożemy Ci zdobyć i wynegocjować najlepsze linki na rynku lokalnym. 

Ile czasu potrzebujesz na osiągnięcie pierwszych pozycji w Google?

Zależy od konkurencyjności fraz. Przy małej konkurencyjności już po miesiącu widać pierwsze efekty. Przy skomplikowanych frazach albo przy dużych działaniach konkurencji nawet 160 dni (według danych z badań SENUTO.com) 

Czy wysoka pozycja w mapkach coś daje?

Tak, odpowiedź jest bardzo prosta, im wyższa pozycja w mapkach, tym większy ruch. 

Do kogo skierowana jest usługa pozycjonowania lokalnego? 

Usługa pozycjonowania lokalnego, a samo przez się jest to optymalizacja w Googl Maps, skierowana jest do firm działających lokalnie: producentów, sprzedawców, restauratorów, hoteli oraz wszelkich  firm usługowych.

Oprócz optymalizacji lokalnej i optymalizacji opinie w Google równolegle  twoja firma powinna zająć się kampanią lokalną Google Ads, dzięki której praktycznie od razu jesteś w stanie docierać do swoich potencjalnych klientów. Nawet gorzej zoptymalizowana strona i brak linków nie jest tutaj problemem, ponosisz tylko większe koszty w Google na start.