SEO

Co należy sprawdzić w szablonie WordPress pod kątem SEO?

Daniel Wlaźlak
Ilustracja do artykułu
(Ilustracja do artykułu : envato)

Opis marketingowy, że szablon WordPress jest "zgodny z SEO", nie znaczy zbyt wiele. Jeśli poważnie myślisz o pozycjonowaniu swojej strony, sprawdź, czy Twój szablon WordPress spełnia poniższe wymagania. Lepiej kupić dobrze zoptymalizowany szablon pod SEO, niż potem wdrażać do niego poprawki.

WordPressem zajmuję się dłużej niż pracą przy SEO. Byłem prelegentem na dwóch WordCamp-ach, gdzie opowiadałem o SEO i WordPressie. Jeśli masz potrzebę profesjonalnej optymalizacji swojej strony lub biznesu pod SEO, odezwij się do nas! Przed tym przeczytaj, co sprawdzać w szablonie WordPress, jeśli kupujesz go z myślą o dobrym SEO.

1. Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony to jeden z kluczowych czynników rankingowych Google. Szablon WordPress powinien być zoptymalizowany pod kątem szybkości, co oznacza, że powinien mieć lekką strukturę kodu, minimalną ilość zasobów CSS i JavaScript oraz dobrze zoptymalizowane obrazy. Wstępnie - do sprawdzenia strony możesz skorzystać  z narzędzi takich jak Google PageSpeed Insights, aby sprawdzić wydajność szablonu. 

Najlepiej sprawdzić już produkcyjnie postawioną stroną na tym szablonie. Dodatkowo patrzymy na CWV, czy świeci się na zielono. Niestety dopiero produkcyjnie u siebie, kiedy wpuścisz ruch, zobaczysz czy CWV działa poprawnie na wszystkich stronach.

2. Responsywność i mobilna optymalizacja

Google wprowadziło tzw. mobile-first indexing, co oznacza, że to wersja mobilna strony jest najważniejsza podczas oceny przez wyszukiwarki. Dlatego szablon WordPress powinien być w pełni responsywny, tzn. dopasowywać się do różnych rozmiarów ekranu, niezależnie od urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Sprawdź, czy szablon dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych i czy nie ma problemów z układem lub czytelnością treści.

3. Struktura HTML przyjazna dla SEO

Szablon powinien mieć dobrze ustrukturyzowany kod HTML, co znaczy, że nagłówki (H1, H2, H3 itd.) powinny być używane we właściwej kolejności i z odpowiednim hierarchicznym układem. Strona powinna mieć jedynie jeden nagłówek H1, który zwykle jest tytułem strony. Jeśli nie ma H1 na stronie lub jest ich wiele, w ciemno można założyć, że więcej elementów jest źle zrobionych pod SEO.

4. Obsługa Rich Snippets

Rich Snippets, czyli rozszerzone opisy w wynikach wyszukiwania, mogą zwiększyć CTR (Click Through Rate) i przyciągnąć więcej użytkowników na stronę. Szablon, który oferuje wsparcie dla schema.org, pomoże Ci w dodawaniu strukturalnych danych, co umożliwi lepsze przedstawienie treści w wyszukiwarkach. Przykłady takich danych to recenzje, oceny produktów, ceny, wydarzenia i wiele innych, które mogą sprawić, że Twój wynik w wyszukiwarce będzie bardziej atrakcyjny.

5. Kompatybilność z wtyczkami SEO

Wybierając szablon, upewnij się, że jest on kompatybilny z popularnymi wtyczkami SEO, takimi jak Yoast SEO, Rank Math czy All in One SEO Pack. Te wtyczki pomagają w optymalizacji treści, dodawaniu meta opisów, tagów, a także tworzeniu mapy witryny. Sprawdzenie kompatybilności szablonu z tymi narzędziami to kluczowy krok, aby móc w pełni wykorzystać ich funkcjonalności i zapewnić sobie lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

6. Czystość kodu i minimalizacja błędów

Kod szablonu powinien być czysty, zgodny ze standardami W3C i pozbawiony błędów. Błędy w kodzie mogą negatywnie wpływać na działanie strony, utrudniać indeksowanie przez wyszukiwarki oraz powodować problemy z wyświetlaniem w różnych przeglądarkach. Możesz użyć narzędzi takich jak W3C Markup Validation Service, aby upewnić się, że szablon jest poprawnie zakodowany.

7. Optymalizacja obrazów i lazy loading

Obrazy odgrywają dużą rolę w projektowaniu stron internetowych, ale mogą również spowalniać jej działanie, jeśli nie są odpowiednio zoptymalizowane. Szablon powinien wspierać funkcje takie jak kompresja obrazów i lazy loading, czyli ładowanie obrazów tylko wtedy, gdy użytkownik do nich przewinie stronę. Tego rodzaju rozwiązania mogą znacznie poprawić wydajność strony i zwiększyć jej szybkość, co bezpośrednio wpływa na SEO.

8. Breadcrumbs (okruszki chleba)

Breadcrumbs, czyli tzw. "okruszki chleba", pomagają użytkownikom oraz wyszukiwarkom w zrozumieniu struktury strony. Są one szczególnie przydatne w kontekście dużych serwisów z rozbudowaną hierarchią. Sprawdź, czy szablon oferuje wsparcie dla breadcrumbs oraz, czy można je łatwo zintegrować z wtyczkami SEO. Google docenia serwisy, które w sposób przejrzysty prezentują nawigację, co może wpłynąć pozytywnie na ranking.

Powyższe to absolutne minimum, ale nawet osoba bez dużej wiedzy technicznej jest w stanie sprawdzić, czy szablon te elementy posiada. Jeśli ich nie ma, warto rozważyć odrzucenie tego szablonu lub skontaktowanie się z nami w celu oceny.         


Czy ten artykuł był Ci pomocny? Jesteśmy doświadczoną agencją SEO, skontakuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy ze swoją stroną.

Prowadziłem i rozwijałem działy SEO w bardzo dużych wydawnictwach. Specjalizuję się w tworzeniu kompleksowych rozwiązań zasięgowych.

Spotkajmy się też w moich social media :
Zobacz moje wszystkie artykuły
Zaufali nam:
ElbudBis
Instytu cyfrowego obywatelstwa
Kinesso
Fundacja Orange
Rodzice.pl

Współpracuj z nami!

Naszą mocą jest technologia i doświadczony zespół

Przez lata zdobywaliśmy doświadczenie u największych wydawców w Polsce, a teraz zadbamy o rozwój Twojej firmy od strategii wzrostu po wdrożenia na stronach dzięki naszemu własnemu software house'owi. Zaufaj nam, aby osiągać dobre wyniki.

Porozmawiajmy o Twoich celach i potrzebach!

Przejrzyj najnowsze artykuły i wpisy na naszym blogu