Marketing Afiliacyjny

Programy afiliacyjne

Mateusz Szałowski
Ilustracja do artykułu o programach affiliacyjnych
(Ilustracja do artykułu o programach affiliacyjnych : envato, autor wirestock)

Affiliate program (ang. BrE affiliate programme) to wolno tłumacząc program partnerski. Jest to forma marketingu internetowego, w której prowizję otrzymuję się za każde dokonanie sprzedaży produktu (usługi) lub pozyskanie lead (najczęściej dane kontaktowe osoby zainteresowanej daną usługą) przez partnera. Mierzenie efektywności takich kampanii odbywa się najczęściej za pośrednictwem unikalnego linku referencyjnego (link afiliacyjny, link partnerski).

Każdy partner otrzymuje specjalny link referencyjny, który umieszcza na swojej stronie internetowej, blogu lub na innych platformach, a który przekierowuje użytkowników do strony internetowej firmy partnera. W momencie, gdy użytkownik dokonuje transakcji na stronie internetowej firmy za pośrednictwem linku referencyjnego partnera, ten otrzymuje prowizję.

W różnych programach partnerskich występują różne ograniczenia np. zakaz używania brandu partnera w reklamach (brand bidding), zakaz promowania w Google Ads, zakaz promowania w mailingach.  Przed przystąpieniem do danego programu partnerskiego należy szczegółowo przeczytać warunki. 

Sklepy internetowe najczęściej udostępniają na bieżąco aktualizowane feedy produktowe (XML, JSON lub CSV) z pełną listą informacji o produktach, które występują w programie partnerskim (zdjęcie, cena, link afiliacyjny, opis itd.)

Zalety programów afiliacyjnych to:

  • Zwiększenie sprzedaży.  Dzięki partnerom i ich aktywności marketingowej firma najczęściej zwiększa sprzedaż swoich produktów lub usług. Afiliacja jest typowym marketingiem performance. Przy działaniach z partnerami należy jednak zwracać szczególną uwagę na kanibalizację źródeł ruchu. 
  • Zwiększenie zasięgu marketingowego, bo dzięki programowi afiliacyjnemu firma ma szansę dotrzeć do nowych, potencjalnych klientów, których nie byłaby w stanie osiągnąć przy użyciu tradycyjnych kanałów marketingowych. Bardzo często nawet niekonwertujący ruch od partnerów przynosi inne korzyści marketingowe. 
  • Efektywność kosztowa. Program afiliacyjny może okazać się efektywnym narzędziem marketingowym, ponieważ firma płaci prowizję tylko w przypadku skutecznych transakcji, co oznacza, że ponosi koszty tylko wtedy, gdy uzyskuje zyski.

Wady programów afiliacyjnych to:

  • Trudność w kontroli jakości aktywności marketingowej, bo firmy nie mają kontroli nad działaniami partnerów, co może prowadzić do promowania produktów w sposób, który nie jest zgodny z filozofią i wartościami firmy.
  • Zbyt mała prowizja i niskie stawki prowizji mogą zniechęcać partnerów i ograniczać skuteczność programu afiliacyjnego.
  • Ryzyko oszustw (tzw. fraudy) - program afiliacyjny może być podatny na oszustwa i nadużycia, np. poprzez fałszywe kliknięcia lub wprowadzenie danych w celu uzyskania prowizji. Przy programach partnerskich na dużą skalę należy korzystać z firm antyfraudowych. 

Czy ten artykuł był Ci pomocny? Jesteśmy doświadczoną agencją SEO, skontakuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy ze swoją stroną.

Byłem specjalistą SEO w takich portalach jak kredyty.pl, wp.pl czy gazeta.pl. W Optymeo zajmuję się sprzedażą.

Spotkajmy się też w moich social media :
Zobacz moje wszystkie artykuły
Zaufali nam:
ElbudBis
Instytu cyfrowego obywatelstwa
Kinesso
Fundacja Orange
Rodzice.pl

Współpracuj z nami!

Naszą mocą jest technologia i doświadczony zespół

Przez lata zdobywaliśmy doświadczenie u największych wydawców w Polsce, a teraz zadbamy o rozwój Twojej firmy od strategii wzrostu po wdrożenia na stronach dzięki naszemu własnemu software house'owi. Zaufaj nam, aby osiągać dobre wyniki.

Porozmawiajmy o Twoich celach i potrzebach!

Przejrzyj najnowsze artykuły i wpisy na naszym blogu