Każdy partner otrzymuje specjalny link referencyjny, który umieszcza na swojej stronie internetowej, blogu lub na innych platformach, a który przekierowuje użytkowników do strony internetowej firmy partnera. W momencie, gdy użytkownik dokonuje transakcji na stronie internetowej firmy za pośrednictwem linku referencyjnego partnera, ten otrzymuje prowizję.

W różnych programach partnerskich występują różne ograniczenia np. zakaz używania brandu partnera w reklamach (brand bidding), zakaz promowania w Google Ads, zakaz promowania w mailingach.  Przed przystąpieniem do danego programu partnerskiego należy szczegółowo przeczytać warunki. 

Sklepy internetowe najczęściej udostępniają na bieżąco aktualizowane feedy produktowe (XML, JSON lub CSV) z pełną listą informacji o produktach, które występują w programie partnerskim (zdjęcie, cena, link afiliacyjny, opis itd.)

Zalety programów afiliacyjnych to:

  • Zwiększenie sprzedaży.  Dzięki partnerom i ich aktywności marketingowej firma najczęściej zwiększa sprzedaż swoich produktów lub usług. Afiliacja jest typowym marketingiem performance. Przy działaniach z partnerami należy jednak zwracać szczególną uwagę na kanibalizację źródeł ruchu. 
  • Zwiększenie zasięgu marketingowego, bo dzięki programowi afiliacyjnemu firma ma szansę dotrzeć do nowych, potencjalnych klientów, których nie byłaby w stanie osiągnąć przy użyciu tradycyjnych kanałów marketingowych. Bardzo często nawet niekonwertujący ruch od partnerów przynosi inne korzyści marketingowe. 
  • Efektywność kosztowa. Program afiliacyjny może okazać się efektywnym narzędziem marketingowym, ponieważ firma płaci prowizję tylko w przypadku skutecznych transakcji, co oznacza, że ponosi koszty tylko wtedy, gdy uzyskuje zyski.

Wady programów afiliacyjnych to:

  • Trudność w kontroli jakości aktywności marketingowej, bo firmy nie mają kontroli nad działaniami partnerów, co może prowadzić do promowania produktów w sposób, który nie jest zgodny z filozofią i wartościami firmy.
  • Zbyt mała prowizja i niskie stawki prowizji mogą zniechęcać partnerów i ograniczać skuteczność programu afiliacyjnego.
  • Ryzyko oszustw (tzw. fraudy) - program afiliacyjny może być podatny na oszustwa i nadużycia, np. poprzez fałszywe kliknięcia lub wprowadzenie danych w celu uzyskania prowizji. Przy programach partnerskich na dużą skalę należy korzystać z firm antyfraudowych.