SEO

Intencja zapytania w SEO

Mateusz Szałowski
Ilustracja do artykułu
(Ilustracja do artykułu : envato )

Intencja zapytania, znana również z angielskiego jako "user intent" lub "search intent", to jeden z kluczowych czynników decydujących o skuteczności działań SEO oraz wszystkich kampanii płatnych. 

Jeśli nie robisz SEO dla samego zasięgu (portale zarabiające z odsłon) to rozumienie, co kryje się za wyszukiwanym przez użytkownika hasłem, pozwala stworzyć bardziej trafne i wartościowe treści, które nie tylko przyciągną odwiedzających, ale także zaczną konwertować w Twoim biznesie.

W tym artykule przyjrzę się bliżej intencji zapytania, jej rodzajom oraz najlepszym praktykom w dostosowywaniu treści do oczekiwań użytkowników. Odpowiem czy jest możliwe robienie SEO pod intencję zapytania.  

Czym jest intencja zapytania w SEO?

Intencja zapytania to cel, jaki przyświeca użytkownikowi podczas wpisywania konkretnego hasła w wyszukiwarce. Może to być potrzeba zdobycia informacji, znalezienia konkretnego produktu, dokonania zakupu, czy też znalezienia odpowiedzi na pytanie. Zrozumienie intencji zapytania jest kluczowe, ponieważ umożliwia tworzenie treści, które w pełni odpowiadają na potrzeby użytkowników, co z kolei zwiększa szanse na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Rodzaje intencji zapytań

Intencje zapytań można podzielić na kilka podstawowych kategorii. Każda z nich odzwierciedla inne potrzeby i cele użytkowników:

  • Informacyjne, gdzie użytkownik szuka informacji na dany temat. Przykłady zapytań informacyjnych to: "Jak uprawiać pomidory?", "Co to jest SEO?". W tym przypadku użytkownik oczekuje artykułów, przewodników, tutoriali, czy infografik.
  • Nawigacyjne, gdzie użytkownik chce dotrzeć do konkretnej strony internetowej lub usługi. Przykłady to: "Facebook logowanie", "strona główna Google Analytics". W takich przypadkach ważne jest, aby nasza strona była dobrze zoptymalizowana pod kątem marki i nazwy firmy.
  • Transakcyjne, gdzie użytkownik jest gotowy do zakupu lub wykonania określonej akcji, np. "tanie buty Nike", "zamów książkę online". Strony optymalizowane pod kątem zapytań transakcyjnych powinny oferować jasne wezwanie do działania (CTA) oraz łatwy proces zakupu.
  • Opiniotwórcze, gdzie użytkownik szuka opinii lub recenzji na temat produktu, lub usługi, np. "recenzje iPhone 15", "opinie o hotelu Hilton". Strony zawierające treści z opiniami, recenzjami i porównaniami produktów są szczególnie cenne w tym przypadku.

Jeśli prowadzisz e-commerce,  szczególnie zależy Ci na zapytaniach transakcyjnych i opiniotwórczych

Jak dopasować treści na stronie do intencji użytkowników?

Aby skutecznie dopasować treści na stronie do intencji użytkowników, należy podjąć kilka kroków:

  1. Analiza słów kluczowych, czyli wyszukiwanie słów kluczowych to pierwszy krok w zrozumieniu intencji użytkowników. Użyj narzędzi takich jak Google Keyword Planner, Senuto, Semstorm, Ahrefs, Ubersuggest czy SEMrush, aby znaleźć słowa kluczowe związane z różnymi rodzajami intencji.
  2. Tworzenie treści odpowiadających na pytania użytkowników. Przygotuj treści, które dostarczają odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Format typu "FAQ", przewodniki krok po kroku, czy listy "top 10" są doskonałe w przypadku zapytań informacyjnych.
  3. Optymalizacja strony pod kątem UX i UI. Intencje transakcyjne wymagają stron o prostym, intuicyjnym interfejsie, który umożliwia szybkie dokonanie zakupu. Natomiast treści informacyjne powinny być przejrzyste, dobrze zorganizowane i wzbogacone o multimedialne elementy.
  4. Monitorowanie i analiza zachowań użytkowników. Korzystaj z narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics i Search Console, aby analizować, jakie treści przyciągają najwięcej ruchu i jak użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną. Na tej podstawie dostosuj strategię treści.

Narzędzia do analizy intencji zapytań

Wykorzystanie odpowiednich narzędzi SEO pozwala lepiej zrozumieć intencje zapytań użytkowników. Oto kilka popularnych narzędzi, które mogą okazać się pomocne:

  • Google Search Console, które dostarczy Ci informacji o frazach, na które pojawia się Twoja strona w wynikach wyszukiwania, oraz o tym, które z nich generują najwięcej kliknięć.
  • Google Trends, które pomaga zrozumieć, jak zmienia się popularność określonych fraz w czasie oraz jakie intencje mogą się za nimi kryć.
  • Senuto, Semstorm, Ahrefs i SEMrush, czyli zaawansowane narzędzia analityczne, które oferują szeroki wachlarz opcji do analizy słów kluczowych, konkurencji, a także intencji zapytań użytkowników. Dwa pierwsze typowo są przystosowane do języka polskiego i naszego rynku.
  • Answer the Public, dobre narzędzie to generuje listę popularnych pytań związanych z danym tematem, co może pomóc w tworzeniu treści idealnie odpowiadających na potrzeby użytkowników. Narzędzie to działa poprzez zbieranie i analizowanie popularnych zapytań wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę, wykorzystując dane autouzupełniania Google (Google Autocomplete). Autouzupełnianie Google generuje podpowiedzi, które są często zadawanymi pytaniami, a Answer the Public gromadzi te podpowiedzi i prezentuje je w formie przejrzystych wizualizacji, list, lub grup tematycznych.

Zrozumienie intencji zapytań użytkowników jest kluczowe dla skutecznego pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania. Dopasowanie treści do różnych typów intencji – informacyjnych, nawigacyjnych, transakcyjnych i opiniotwórczych – pozwala lepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników, co z kolei przekłada się na wyższą konwersję i lepsze wyniki SEO. Pamiętaj, że SEO to proces ciągły, a analiza i optymalizacja intencji zapytań to klucz do sukcesu w długofalowej strategii marketingu internetowego.

Oprócz analizy zewnętrznej, przez narzędzia wspomniane powyżej, warto uzupełniać content gap na stronie i analizować nowo pokazujące się słowa kluczowe w Google Search Console. Analogicznie robi się to puszczając z szerszym dopasowaniem kampanie w Google Ads. 


Czy ten artykuł był Ci pomocny? Jesteśmy doświadczoną agencją SEO, skontakuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy ze swoją stroną.

Byłem specjalistą SEO w takich portalach jak kredyty.pl, wp.pl czy gazeta.pl. W Optymeo zajmuję się sprzedażą.

Spotkajmy się też w moich social media :
Zobacz moje wszystkie artykuły
Zaufali nam:
ElbudBis
Instytu cyfrowego obywatelstwa
Kinesso
Fundacja Orange
Rodzice.pl

Współpracuj z nami!

Naszą mocą jest technologia i doświadczony zespół

Przez lata zdobywaliśmy doświadczenie u największych wydawców w Polsce, a teraz zadbamy o rozwój Twojej firmy od strategii wzrostu po wdrożenia na stronach dzięki naszemu własnemu software house'owi. Zaufaj nam, aby osiągać dobre wyniki.

Porozmawiajmy o Twoich celach i potrzebach!

Przejrzyj najnowsze artykuły i wpisy na naszym blogu