Linki site wide są to hiperłącza (tag a) umieszczone na każdej stronie danego serwisu. Rozróżniamy site wide linków zewnętrznych oraz w linkowaniu wewnętrznym danego serwisu. Najczęściej linki tego typu są w nawigacji, stopce serwisu (footer) lub w szpalcie (sidebar). Najczęściej w linkach site wide znajdziemy odesłania do strony głównej, regulaminów, formularza kontaktowego, kategorii pierwszego poziomu oraz ważnych zasięgowo słów kluczowych.
Jaki jest wpływ linków site wide na SEO?
Linki wewnętrzne typu site wide są naturalną częścią portalów internetowych i nawet osoba niemająca zbyt wiele wspólnego z optymalizacją SEO czuje, że serwis powinien mieć na każdej stronie np. linki do głównych kategorii. Praca SEO-wca w tym przypadku to decyzja ile i jakie linki mają być typu site wide.
Wewnętrzne linki sitewide są skutecznym narzędziem do budowy odpowiedniego link juice, poprawy nawigacji i zwiększenia widoczności kluczowych stron. Należy jednak stosować je ostrożnie, aby uniknąć potencjalnych kar ze strony wyszukiwarek za nienaturalne linkowanie wewnętrzne, bo może to się zmieniać w kolejnych aktualizacjach wyszukiwarek. Kluczem do sukcesu jest staranność w wyborze linków, ich umiejscowieniu oraz dbanie o naturalność całego profilu linków wewnętrznych.
Linki sitewide, mimo że mogą przynieść wiele korzyści, muszą być używane w sposób przemyślany i zrównoważony, aby nie przyniosły odwrotnych do zamierzonych efektów. Macie wiele możliwości linkowania wewnetrznego. Więcej o typach linków wewnętrznych opisujemy w artykule: linkowanie wewnętrzne.
Zewnętrzne linki site wide
UWAGA! Stosowanie linków sitewide, ze stron zewnętrznych, może prowadzić do kar algorytmicznych od Google, które mogą wpłynąć na znaczące obniżenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. To jest fakt i w przeszłości zdarzały się nawet całe update wycinające strony za site wide. Stosowanie takiego linkowania (dofollow) podnosi znacząco ryzyko kary od wyszukiwarek. Chociaż warto czasami zaryzykować i pozyskać link site wide z mocnej domeny, bo jest on często nie do przecenienia, to trzeba pamietać o wspomnianym ryzyku. Stosowanie linki zewnętrznych typu site wide pomiędzy domenami jest dyskusyjne od dawna w społeczności SEO.
Jeżeli linkujesz sitewide stronę partnera, dla bezpieczeństwa i zgodnie z Police Google, dodaj im atrybut rel nofollow.
Byłem specjalistą SEO w takich portalach jak kredyty.pl, wp.pl czy gazeta.pl. W Optymeo zajmuję się sprzedażą.
Zobacz moje wszystkie artykułyWspółpracuj z nami!
Naszą mocą jest technologia i doświadczony zespółPrzez lata zdobywaliśmy doświadczenie u największych wydawców w Polsce, a teraz zadbamy o rozwój Twojej firmy od strategii wzrostu po wdrożenia na stronach dzięki naszemu własnemu software house'owi. Zaufaj nam, aby osiągać dobre wyniki.