Zawsze namawiamy do dywersyfikacji ruchu, bo to daje nam względne bezpieczeństwo i stabilne podstawy biznesu, ale musisz mieć świadomość, że nie każde źródło ruchu jest odpowiednie przy każdym rodzaju sklepu i koniec końców ruch musisz przynosić odpowiednią konwersję i zwrot z inwestycji, co trzeba skrupulatnie dbać. 

Które źródło będzie najlepsze w Twoim przypadku? Przeczytaj opis wszystkich źródeł, mamy nadzieję, ze któryś Was zainspiruje lub od razu napisz do nas ze swoją potrzebą biznesową. Pomożemy dobrać Ci najlepsze działania, pomożemy zrobić audyt aktualnych źródeł ruchu i wskaźników konwersji.  Za ruch z obojętnie jakiego źródła się płaci i to płaci się nie mało. Trzeba kontrolować czy to się nam opłaca.  Przepalić pozyskany ruch bez konwersji można prosto, ale bez żadnego ruchu nie ma konwersji więc zaczynajm! 

Ruch organiczny (SEO)

Ruch pozyskiwany z wyników poniżej reklam Google Ads według nas w większości biznesów jest głównym kanałem, a jak nie jest, to powinniśmy doprowadzić, żeby  przynajmniej miał duży udział w naszych kanałach. 

Dobrze przygotowana strategia SEO pozwoli zdobyć dobre, przede wszystkim konwertujące, słowa kluczowe na wysokich pozycjach.

Jeszcze kilka lat temu specjaliści ruch organiczny z wyników wyszukiwania oddzielając od ruchu z Google Ads, nazywali ruchem darmowym. Nie miejmy złudzeń, przy obecnej konkurencji i nakładzie finansowym na pozycjonowanie pozyskanie konkurencyjnych fraz kosztuje podobnie jak ruch płatny, ale wciąż sumarycznie inwestycja jest mniejsza

Możesz próbować pozyskiwać ruch chałupniczo z łatwiejszych fraz poradnikowych, ale czy one będą generowały konwersję? W oddzielnym artykule pokazujemy, co musisz pilnować, żeby samodzielnie zwiększyć ruch organiczny na stronie. Na pewno nie można odpuszczać też możliwości pozyskiwania ruchu z długiego ogona i optymalizacji samej strony. Przeczytaj o tym więcej w kategorii audyt SEO.

Mądra inwestycja w budowanie stabilnego ruch organicznego zwraca się zawsze, a czasami kupowanie ruchu jest zupełnie poza naszym zasięgiem i musimy czekać na efekty SEO.

Pamiętaj, że ruch organiczny to obecnie nie tylko wejścia z niebieskich linków poniżej reklam, to także ruch z Map Google, ruch z grafiki, czy prawie nieosiągalny dla sklepów ruch z Google News. Wypadkową optymalizacji SEO może być ruch z Discover, o którym piszemy poniżej. 

Google Ads przy dobrej konstrukcji kampanii,  dobrym mierzeniu konwersji i stałej optymalizacji jest może nie najtańszą formą pozyskiwania ruchu, ale najszybszą,  najbardziej stabilną i najłatwiej dającą się optymalizować. 

Reklamując sklep mamy od razu cały wachlarz produktów Google, poczynając od najprostszych płatnych linków tekstowych w wynikach wyszukiwania w modelu PPC/CPC, przez zaawansowane rozszerzenia reklam, reklamy display, reklamy  w Discover, aż po kampanię ze zdjęciami produktów w kampaniach produktowych Product Listing Ads (PLA).

Żeby nie przepalić bardzo dużych budżetów bez konwersji, w krótkim czasie czeka Cię żmudna nauka lub oddanie swojego konta Google Ads pod opiekę agencji. 

Google Ads powinno być ściśle planowane z kampaniami SEO i planowanymi działaniami w wynikach organicznych, w G. Ads jest prościej reagować na zmiany, zaczynasz płacić i jesteś od razu reklamowany, kończysz płacić, nie ma ruchu.

Social media

Kolejny kanał, z którego możemy pozyskać bardzo dużo ruchu, często bardzo taniego, ale też nie oszukujmy się łatwo go przepalić i z kilku tysięcy złotych nie mieć ani jednej konwersji.

Jeżeli w przypadku Google Ads oraz optymalizacji SEO targetujesz przeważnie swoje reklamy po słowach kluczowych (keyword advertising), gdzie łatwo możesz przewidzieć intencję zakupową, to w SM w wielkim uproszczeniu targetujesz demograficznie z użyciem piksela śledzenia, wiedząc, czy dany użytkownik był u Ciebie na stronie, czy nie. 

Celowo zacząłem od ruchu płatnego z Social Media. Na realny ruch organiczny z Facebooka, Instagrama czy z Twittera mają szanse głównie duże wydawnictwa z angażującymi treściami. 

Zdarzają się jednak sklepy, które tworzą w bardzo ciekawy sposób angażujące treści, który dobrze konwertuje.  Przykładowo sztuka rzemieślnicza może  szybciej się sprzedać poprzez konto na Instagramie,  niż poprzez optymalizację SEO, gdzie w wyszukiwarce użytkownicy intencjonalnie tego nie szukają. Pewne produkty potrzeba pokazać użytkownikom, żeby wiedzieli, ze to chcą. 

Dzisiejsze social media to głównie: Instagram, Facebook, TikTok, Twitter.

Content marketing

Dobrze dobrane, a przeważnie dobrze wynegocjowane, artykuły na serwisach zewnętrznych przynoszą oprócz efektu pozycjonowania w Google, poprzez zdobywanie linków, źródło konwertującego ruchu. Musisz tylko pamiętać, że jeżeli kupujesz artykuły w serwisach horyzontalnych mających każdą tematykę, to najprawdopodobniej dopchną Ci ruch nietematyczny, a przez to niekonwertujący. Kupując ruch w portalach o Twojej tematyce, najprawdopodobniej ruch będzie tematyczny i pochodzący z SEO lub z bańki tematycznej Discover, lub Facebook. Negocjuj wysoki gwarantowany poziom ruchu na artykułach lub nawet poziom przejść do Ciebie. W Polsce da się dużo utargować w kontrze do oficjalnych cenników portalowych. 

Google Discover

To jest kanał tylko i wyłącznie dla tych, którzy tworzą dużo angażującej treści (dziennie około 10  artykułów), posiadają AMP i mają dobrze zoptymalizowaną stronę. 

Discover nie jest domeną, tylko dużych wydawców, mniejsze strony nie tylko newsowe też mają szansę tam się znaleźć. Co to jest Google Discover?. 

Marketplace

Niekwestionowanym potentatem cały czas na rynku marketplace w Polsce jest Allegro.pl. Oprócz ruchu z siłu swojej marki,  Allegro.pl pozyskuje wizyty z Google, które mają odpowiednią intencję zakupową.  Allegro bardzo często też jest pierwszym punktem styku klienta, kiedy czuje potrzebę zakupową i traktują to miejsc jako wyszukiwarkę zakupową. 

Choć często sama sprzedaż w tym kanale nie przynosi bezpośrednio ruchu na Twojej stronie, jest bardzo wielu sprzedających i będziesz miał ogromną konkurencję to w większości przypadków jest to konieczny, często kluczowy kanał sprzedaży, bo cały czas da się bardzo dobrze zarobić i jest to dobra dywersyfikacja źródeł przychodu, na której można oprzeć biznes.

Rozpatrując ten kanał, od strony pozyskiwania ruchu, zyskasz zalety, o których wspominamy poniżej:

  • chociaż allegro bardzo uszczupla możliwości identyfikacji twojej marki, to część klientów znajdując Cię na Allegro, preferuje zakup w Twojej witrynie bezpośrednio,
  • rośnie rozpoznawalność Twojej firmy, już po samym zakupie produkty, wtedy on jest Twój
  • masz możliwość po sprzedaży na allegro łapania klientów już do sklepu, np. poprzez kupony dla stałych  klientów itd.

Innych tematycznych marketplace jest wiele, chociażby znany z rękodzieła międzynarodowy Etsy

Agregaty ofert

Nazwą agregaty ofert, chcę oddzielić poniższe serwisy od pełnoprawnych marketplace z koszykami zakupowymi u siebie, takimi jak Allegro czy Etsy, od też agregujących produkty porównywarkach cen. W agregatach ofert po kliknięciu produkt klient zostaje przekierowany do internetowego sklepu marki lub producenta, gdzie dopiero tam finalizuje swoją transakcję.

Czym agregat ofert różni się od porównywarki cen? Agregaty  przeważnie nie porównują produktów, wyglądają identycznie jak sklepy, z tym że nie posiadają koszyka, a rozliczają się z tobą za pomocą reflinka, gdzie faktycznie i tak płacimy za każde kliknięcie CPC. Skomplikowane? Może trochę, ale obecność na platformach sprzedażowych typu  Domodi, Alanii, Homebook, często przynosi dużego ruchu na Twoją stronę. Przy dobrej optymalizacji jest kolejnym kanałem sprzedaży. Dodatkowo rośnie widoczność Twojej marki. Zależy od kategorii, ale na szczęście często kliknięcie da się kupić taniej niż w Google Ads. 

Powtórzymy jeszcze, że model kupowania ruchu w takich platformach jest cały czas zróżnicowany, ale najczęściej kupujesz ruch w CPC.

Agregaty ofert dzięki bardzo dużej ilości produktów i opisów (to tym im je dajesz) mają  bardzo dobrą widoczność w wyszukiwarce Google i w kanale Google Ads.

W tym miejscu warto zauważyć, że w idealnym modelu, treści, które wystawiasz do agregatów, powinny być inne lub chociaż okrojone niż Twoje opisy produktów w sklepie.

Dlaczego? Powodów jest kilka i wszystkie związane z SEO, oddając opisy produktów,  ryzykujesz, że to one wypozycjonują się wyżej w wynikach wuszykiwania  - często tak się dzieje - bo domeny agregatów mają większą siłę przebicia w Google. Narażasz się na obniżenie pozycji za duplikowane opisy (co może się zadziać, a nie musi)

Porównywarki cen

Porównywarki cen to połączenie marketplace oraz agregatów, gdzie użytkownicy mają możliwość porównywania ofert. Przeważnie w tym porównywaniu największą rolę odgrywa cena.

Musisz mieć świadomość, że wojna cenowa w porównywarkach to dzień powszedni. Bądź ostrożny, klient z porównywarek cen rzadko lokalizuje się z Twoim sklepem, liczy się u niego cena. Często obniżając cenę, przepłacasz koszt pozyskiwania klienta w innych kanałach. 

Baza mailingowa

Specjaliści od mailingów mówią, że kupowany mailing sprzedaje. Pewnie tak, ale musi być bardzo dobrze dobrany i przygotowany. Droga i stresująca zabawa na początku działalności sklepu internetowego. 

Agregaty treści

Jeżeli tworzysz dużo blogowej treści przy sklepie, obecność w agregatach treści może przynieść sensowny ruch. Musisz tylko pamiętać, żeby nie duplikować treści, bo za to najprawdopodobniej dostaniesz filtr od Google oraz musisz pisać odpowiednio klikającą się i angażującą treść. 

Przez agregaty treści rozumiem np. https://zblogowani.pl/  lub wykop.pl

Affilacja

Affilacja to znane od dawna zarabianie na polecaniu produków lub usług. W erze onlina można to idealnie mierzyć za pomocą specjalnie spreparowanych linków affilacyjnych. 

W affilacji najlepsze dla sklepu jest rozliczanie w  CPS  (Cost per Sale), gdzie odpowiedzialność za dowożenie konwertującego ruchu bierze na siebie wydawca, wybierając model CPC (Cost Per Click), musisz szczególnie uważnie analizować konwersję i jakość ruchu. W sieciach affilacyjnych jest nie mało cwaniaczków dowożących słabej jakości ruch i nie mniej tych, którzy robią fraudy, żerując na Twoich konwersjach jes to tzw.  Conversion hijacking, po polsku podkradanie konwersji. Jednym z przykładów może być raczek ogólnie znane Cookie stuffing. Cookie stuffing jest już niestety ryzykiem w modelu CPS-a.

 Sieci affilacyjnych na całym świecie jest bardzo dużo, dwie główne i stabilne w Polsce to Awin oraz Tradedoubler, największą znaną afiliację prowadzi Jeff Bezos w Amazonie. Ciekawostką jest to, że Jeff jest właścicielem patentu na link referencyjny.

Influencerzy

Ostatnio bardzo popularny model dowożenia ruchu. Najbezpieczniej działać w modelu affilacyjnym dokładnie analizując ROAS. 

Strony satelickie

Własny serwis tematyczny to często praktykowany sposób na pozyskiwanie ruchu z Google. Zalety stron satelickich:Można walczyć o ruch z Google Discover, bo Google rzadko wpuszcza tam sklepy, Osobne serwisy satelickie to jakiś sposób budowania zaplecza z linkamiDywersyfikacja działań w Google.  Możliwość bardziej ryzykowanych działaniach SEO.Możliwość testów SEOwypychanie konkurencji z SERP(cały czas mamy tylko 10 wyników na pierwszej stronie) Wady?  Myśląc o takim przedsięwzięciu, musisz mieć przed oczami koszt pozyskania tam ruchu i straty na przekliku do Ciebie. Musi być to wszystko idealnie zoptymalizowane. Użytkownicy muszą chcieć kupować polecane produkty.

Działania offline

W działaniach offline nie zapominam o wciąż bardzo drogich tradycyjnych reklamach ATL i BTL, ale nie oszukujmy się, na nie mogą sobie pozwolić tylko najwięksi przy dużej skali, budując brand. 

A co z tanim konwertującym ruchem offline dla mniejszych biznesów? Eventy i promocja na nich nawet najprostsza przyniesie ruch. Musisz jednak oszacować koszt pozyskania klienta. Co się składa na niego? Koszt stoiska, dojazdy i ile ulotek przez ten czas rozdasz, ile osób mających ulotkę wejdzie na stronę, ile zaciekawisz?

Czym jest ATL i BTL przeczytacie pod zaznaczonymi linkami.

Newsletter 

Zbieraj bazę zainteresowanych klientów tym kanałem od samego początku działania sklepu. Baza mailingowa puchnie każdego dnia, pewnego dnia zacznie być naprawdę dużym i ważnym kanałem ruchu, a przede wszystkim kanałem dobrej konwersji.  Umiejętnie prowadzony newsletter daje nam dobrze spersonalizowany i konwertujący ruch. Nie wspominając już o możliwościach marketing automation i łapania niezdecydowanych starych klientów. 

Podobnym sposobem jest promowanie kanały RSS w części sklepu z treścią, przeważnie z treścią blogową. 

Web Push

Web Push to krótkie wiadomości, które strona internetowa wysyła do swoich subskrybentów na komputery w formie wyskakującego okienka. Chociaż nie możemy ich tak personalizować jak newsletter, to warto zbierać je od samego początku i budować ten kanał. 

Remarketing 

Walcz o każdą osobę, która miała kontakt z Twoją stroną. Proces zakupowy jest bardzo złożony, użytkownicy nie kupują od razu po wejściu. Przypominaj im o sobie, to jest też kanał, w którym możesz walczyć o porzucone koszyki. 

Użytkowników możesz obecnie remarketować praktycznie na każdej platformie SM i u wydawców głównie poprzez remarketing  Google Ads.

Profil Moja Firma w Mapach Google 

Wspiera sprzedaż w sklepie jeżeli sklep prowadzi też stacjonarną sprzedaż. Masz sklep stacjonarny, nie może Cię tam zabraknąć.  

Kanał YouTube

YouTube nie musi służyć tylko do zarabiania na odsłonach reklam przy filmach twórców. 

Coraz częściej YouTuberzy współpracują z sieciami afiliacyjnymi, polecając produkty oraz  usługi. 

W dojrzałych biznesach jest to dobry kanał pozyskiwania ruchu, współpraca afiliacyjna musi być dobrana z odpowiednimi Youtuberami, z takimi, których kontent najlepiej pasuje do Twojego profilu sklepu.

Jeżeli czujesz się na siłach, masz budżet, możesz stworzyć swój kanał promuujący Twój sklep. YouTube wiadomo od dawna,  wspomaga konwersję tak samo jak dobre opinie w Google.

Metodami chałupniczymi jeżeli uda Ci się zdobywać dużo wyświetleń jest to dobry kanał, jeżeli masz jednak ponosić duże nakłady i zlecać nagrywanie filmów to koszty nie są współmierne do pozyskanego ruchu i na początku działania sklepu lepiej zainwestuj w SEO lub PPC, gdzie efekt będzie szybszy i bardziej miarodajny. 

Widzę, że dotarłeś do końca, skontaktuj się z nami, przygotujemy strategię skąd najlepiel dla Twojego biznesu będzie pozyskiwać ruch, zrobimy audyt obecnych działań.