SEO

Dlaczego duplikacja adresów źle wpływa na SEO?

Grzegorz Chruścielewski
Ilustracja do artykułu
(Ilustracja do artykułu : envato, autor Media_photos)

Duplikacja adresów URL w stronie internetowej to jedno z bardziej problematycznych zjawisk w SEO, które może negatywnie wpłynąć na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. W artykule omówię, dlaczego duplikacja adresów URL stanowi problem, jak wpływa na ranking strony, oraz jakie kroki można podjąć, aby uniknąć tego problemu.

Duplikacja adresów przeważnie jest spowodowana błędami technologicznymi na stronie lub nieprzystosowaniem CMS-a do zasad SEO.  Szerszym pojęciem niż duplikacja adresów jest duplikacja treści, w której często dochodzi do celowej duplikacji całych lub części treści.  Ważne jest, żeby przy recyklingu treści nie robić duplikacji adresów ani duplikacji treści. 

Czym jest duplikacja adresów URL?

Duplikacja adresów URL ma miejsce wtedy, gdy różne adresy URL prowadzą do tej samej lub bardzo podobnej treści na stronie internetowej. Popularne przykłady duplikacji adresów to:

  1. Duplikacja między wersją z WWW i bez WWW
    • Adresy https://example.com i https://www.example.com prowadzą do tej samej treści, ale są traktowane jako różne przez wyszukiwarki.
  2. Duplikacja między wersją produkcyjną i testową.
    • Adresy https://example.com i https://dev.example.com prowadzą do tej samej treści, ale są traktowane jako różne przez wyszukiwarki. Powodem jest niezablokowanie lub udostępnienie wersji testowej strony.
  3. Duplikacja wynikająca z parametrów URL
    • Adresy takie jak https://example.com/produkt?id=123 i https://example.com/produkt?sort=price_asc&id=123 mogą prowadzić do tej samej strony, ale z różnymi parametrami.
  4. Duplikacja wynikająca z wielokrotnych parametrów filtrujących
    • Adresy takie jak https://example.com/kategoria?kolor=czarny&rozmiar=m i https://example.com/kategoria?rozmiar=m&kolor=czarny mogą prowadzić do tej samej treści, ale z innym układem parametrów.
  5. Duplikacja wynikająca z paginacji
    • Adresy takie jak https://example.com/blog?page=1 i https://example.com/blog?page=2 mogą zawierać zbliżoną treść lub powtarzające się elementy.
  6. Duplikacja wynikająca z paginacji komentarzy
    • Podobnie jak z paginacją indeksów. Przy dużej ilości komentarzy i niezastosowania się do nieindeksowania podstron paginacji, można zduplikować wiele adresów. 
  7. Duplikacja wynikająca z użycia wielkich i małych liter w URL
    • Adresy takie jak https://example.com/Strona i https://example.com/strona mogą być traktowane jako osobne strony przez niektóre serwery, mimo że prowadzą do tej samej treści.
  8. Duplikacja z powodu dynamicznego generowania adresów URL
    • Witryny, które generują dynamiczne URL na podstawie sesji użytkownika lub innych zmiennych, mogą prowadzić do powstania wielu adresów URL prowadzących do tej samej treści, np. https://example.com/produkt?sessionid=12345.
  9. Duplikacja z powodu zmiany adresów przy zmiany tytułu strony/artykułu
    • Witryny, które generują dynamiczne URL na podstawie tytułu, mogą prowadzić do powstania wielu adresów URL prowadzących do tej samej treści, np. https://example.com/id-1-stary-tytul/ i https://example.com/id-1-nowy-tytul/

Jak duplikacja adresów URL wpływa na SEO?

  1. Kanibalizacja treści. Gdy Google i inne wyszukiwarki indeksują wiele wersji tej samej strony, nie zawsze wiedzą, która z nich jest najważniejsza. Może to prowadzić do sytuacji, w której różne wersje tej samej strony konkurują ze sobą w wynikach wyszukiwania, co nazywa się kanibalizacją. W efekcie, zamiast jednej silnej strony, mamy kilka słabszych, które mogą nie uzyskać tak dobrego wyniku w wyszukiwarce.
  2. Marnowanie budżetu indeksowania (crawl budget). Wyszukiwarki, takie jak Google, mają ograniczony budżet indeksowania dla każdej witryny. Oznacza to, że Googlebot odwiedza ograniczoną liczbę stron z danej witryny w określonym czasie. Jeśli wiele stron to duplikaty, marnuje się budżet indeksowania, co oznacza, że Googlebot może nie dotrzeć do ważnych stron, które nie są duplikatami.
  3. Rozcieńczenie link juice. Link juice, czyli wartość przekazywana z jednej strony na drugą przez linki, jest kluczowym czynnikiem wpływającym na SEO. Gdy różne wersje tej samej strony mają różne linki przychodzące, wartość link juice jest rozproszona między nimi, zamiast koncentrować się na jednej, najbardziej wartościowej stronie. To z kolei osłabia pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
  4. Zamieszanie w wynikach wyszukiwania. Duplikaty mogą powodować, że wyszukiwarki wyświetlają nieodpowiednią wersję strony w wynikach wyszukiwania. Może to wpłynąć na CTR (click-through rate) oraz na wrażenia użytkowników, gdyż mogą oni trafić na mniej optymalną wersję strony (np. nieprzyjazną dla urządzeń mobilnych).

Jak zapobiegać duplikacji adresów URL?

  1. Niedopuszczanie do zduplikowanych adresów. Adres danego zasoby od początku do końca istnieje pod jednym adresem. Zmiana tytułu zasobu nie zmienia adresu. Linki wewnętrzne i zewnętrzne prowadzą tylko i wyłącznie do jednego adresu zasobu. 
  2. Ustawienie przekierowań 301. Przekierowania 301 są efektywnym sposobem przekierowania użytkowników i botów wyszukiwarek z duplikatów na oryginalną wersję strony. Dzięki temu przekierowaniu cała wartość SEO (link juice) jest przekazywana na główną stronę. Przekierowania 301 są trwałe, co oznacza, że informują wyszukiwarki, iż strona została na stałe przeniesiona do nowej lokalizacji.
  3. Adresy kanoniczne (rel="canonical"). Użycie tagu rel="canonical" pozwala wskazać wyszukiwarkom, która wersja strony jest wersją główną. Jest to jedno z najważniejszych narzędzi do zarządzania duplikacją treści. Wskazując właściwą wersję, możemy skierować ruch i wartość SEO na jedną, preferowaną stronę, eliminując problem duplikacji. Należy pamiętać, że canonical nie rozwiązuje problemy z crawl budget, tylko maskuję duplikację, jeśli taka występuje.
  4. Unikanie parametrów URL. Staraj się unikać nadmiaru parametrów w URL, takich jak parametry śledzenia lub sortowania, jeśli nie są one absolutnie konieczne. Można również ustawić reguły w pliku robots.txt, aby zablokować indeksowanie stron z określonymi parametrami. Alternatywnie, można skorzystać z Google Search Console, aby wskazać wyszukiwarkom, które parametry URL powinny być ignorowane przy indeksowaniu. 
  5. Nie kopiować treść. CMS może mieć wszelkie zabezpieczenia, ale nie uchroni to przed ręcznym kopiowaniem treści 1 do 1 pod innym adresem w stronie. To też klasyczna duplikacja treści. 

Teraz już wiesz, że duplikacja adresów URL może - i przeważnie wpływa - negatywnie wpływać na SEO poprzez kanibalizację treści, marnowanie budżetu indeksowania, rozcieńczenie link juice, oraz zamieszanie w wynikach wyszukiwania. Aby zminimalizować negatywne skutki duplikacji, warto korzystać z kanonizacji, przekierowań 301, unikać parametrów w URL, a także dbać o poprawną strukturę adresów i preferencje domeny. Zastosowanie tych praktyk pomoże zwiększyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania oraz poprawić jej ogólną wydajność SEO.


Czy ten artykuł był Ci pomocny? Jesteśmy doświadczoną agencją SEO, skontakuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy ze swoją stroną.

Przez wiele lat zarządzał działami wzrostu w Agora S.A. i Bonnier Buisness Polska. Założyciel agencji White Cat Media. Żeglarz. W Optymeo zajmuje się relacjami z klientami.

 

Spotkajmy się też w moich social media :
Zobacz moje wszystkie artykuły
Zaufali nam:
ElbudBis
Instytu cyfrowego obywatelstwa
Kinesso
Fundacja Orange
Rodzice.pl

Współpracuj z nami!

Naszą mocą jest technologia i doświadczony zespół

Przez lata zdobywaliśmy doświadczenie u największych wydawców w Polsce, a teraz zadbamy o rozwój Twojej firmy od strategii wzrostu po wdrożenia na stronach dzięki naszemu własnemu software house'owi. Zaufaj nam, aby osiągać dobre wyniki.

Porozmawiajmy o Twoich celach i potrzebach!

Przejrzyj najnowsze artykuły i wpisy na naszym blogu