SEO

Problemy z crawling budgetem

Daniel Wlaźlak
Ilustracja do artykułu
(Ilustracja do artykułu : envato, autor RossHelen)

Crawling budget, czyli budżet indeksowania, to ilość zasobów, które wyszukiwarka, taka jak Google, przeznacza na skanowanie stron danej witryny w określonym czasie. Budżet ten jest kluczowy dla dużych stron internetowych, gdzie liczba podstron może sięgać setek tysięcy. Problemy z crawling budgetem mogą spowodować, że nie wszystkie strony będą regularnie indeksowane, co może negatywnie wpłynąć na ich widoczność w wynikach wyszukiwania.

Gdzie sprawdzić crawling budget?

Aby sprawdzić, jak wykorzystywany jest crawling budget Twojej witryny, warto skorzystać z narzędzia Google Search Console (GSC). W sekcji „Statystyki indeksowania” znajdziesz informacje na temat aktywności botów Google, takie jak liczba stron, które zostały zeskanowane w danym okresie, średni czas odpowiedzi serwera czy problemy z dostępnością witryny. Te dane pozwalają zidentyfikować potencjalne problemy, które mogą wpływać na crawling budget, takie jak długie czasy ładowania stron, błędy serwera lub duża liczba nieistotnych stron do indeksowania. Regularne monitorowanie tych statystyk w GSC to kluczowy krok w optymalizacji witryny pod kątem efektywnego zarządzania budżetem indeksowania. Jeśli masz dużą stronę, która wyczerpuje próbkowanie wykresów w GSC, warto analizować logi dostępowe strony. Do analizy logów świetnie nadaje się awk (awk w pracy SEO-wcalub komercyjny Screaming Frog Log File Analyser. Jeśli masz problemy z analizą crawlowania, służymy pomocą — mamy doświadczenie w zarządzaniu serwisami z wielomilionowymi podstronami. 

Wolne czasy odpowiedzi serwera

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na crawling budget jest czas odpowiedzi serwera. Jeśli serwer, na którym znajduje się witryna, odpowiada wolno, boty wyszukiwarek będą mniej chętne do skanowania większej liczby stronm, a na pewno w tym samym czasie sprawdzą po prostu mniej stron Twojej witryny.  Dodatkowo w przypadku, gdy serwer często zwraca błędy lub strony ładują się bardzo wolno, może to znacząco ograniczyć liczbę stron, które zostaną zaindeksowane. Regularne monitorowanie wydajności serwera i optymalizacja czasów ładowania to kluczowe działania, które mogą pomóc w zarządzaniu budżetem indeksowania.

Duplikacja treści

Duplikacja treści to kolejny istotny problem wpływający na crawling budget. Jeśli wiele stron w witrynie posiada bardzo podobne lub wręcz identyczne treści, wyszukiwarka może uznać, że nie ma sensu indeksować wszystkich takich stron. W efekcie, boty mogą ignorować istotne treści, które są unikalne, a niepotrzebnie skanować te, które są zduplikowane. Aby uniknąć tego problemu, warto uporządkować strukturę strony, porobić przekierowania a na końcu zastosować odpowiednie metatagi (np. rel="canonical"). Więcej o tym, dlaczego duplikacja adresów źle wpływa na SEO, możesz przeczytać w naszym artykule Duplikacja adresów źle wpływa na SEO.

Złe linkowanie wewnętrzne

Nieodpowiednia struktura linków wewnętrznych może również powodować problemy z crawling budgetem. Jeżeli strony są słabo polinkowane lub występuje wiele linków prowadzących do nieistotnych stron (np. stron z błędami lub bardzo słabą zawartością), boty wyszukiwarek mogą marnować zasoby na skanowanie niepotrzebnych stron. Warto zadbać o odpowiednią architekturę linków wewnętrznych, aby zapewnić płynny przepływ "link juice" do najważniejszych stron w witrynie. 

Orphan pages

Bardziej ekstremalna wersja złego linkowania wewnętrznego, czyli doprowadzanie do orphan pages. Orphan pages, czyli "osierocone strony", to strony w witrynie, które nie mają żadnych linków prowadzących do nich z innych stron wewnętrznych. W efekcie, są one niewidoczne dla botów wyszukiwarek podczas normalnego procesu skanowania, ponieważ boty przemieszczają się po witrynie, podążając za linkami. Strony osierocone nie są więc efektywnie indeksowane, co może prowadzić do ich całkowitego pominięcia w wynikach wyszukiwania. Aby uniknąć problemu orphan pages, należy zadbać o odpowiednie linkowanie wewnętrzne, które pozwoli na dostęp do wszystkich stron z poziomu innych ważnych podstron witryny. Regularna analiza struktury witryny za pomocą narzędzi do audytu SEO pomoże wykryć i wyeliminować tego typu strony, poprawiając tym samym efektywność wykorzystania crawling budgetu.

Źle zoptymalizowane mapy XML

Mapa XML jest kluczowym narzędziem do komunikacji z wyszukiwarkami. Jeśli mapa XML jest źle zoptymalizowana, zawiera błędy, przestarzałe linki, lub nie uwzględnia wszystkich istotnych stron, wyszukiwarki mogą mieć trudności z prawidłowym indeksowaniem witryny. Warto regularnie przeglądać i aktualizować mapy XML, aby zawierały one tylko najważniejsze strony i nie kierowały botów na strony, które nie powinny być indeksowane.

Nieaktualne lub błędne pliki robots.txt

Plik robots.txt jest używany do kontrolowania dostępu botów do różnych części witryny. Błędnie skonfigurowany plik może niepotrzebnie blokować istotne strony lub pozwalać na indeksowanie stron, które nie powinny być dostępne dla wyszukiwarek. Regularne sprawdzanie i optymalizacja pliku robots.txt to konieczność, aby nie marnować crawling budgetu na niepotrzebne zasoby.

Nadmierna liczba przekierowań

Zbyt wiele przekierowań, szczególnie przekierowań łańcuchowych (np. 301 do 301), może spowolnić proces skanowania witryny i zmniejszyć crawling budget. Boty mogą opuścić skanowanie, jeśli napotkają na wiele przekierowań, uznając witrynę za zbyt skomplikowaną do efektywnego indeksowania. Optymalizacja przekierowań i unikanie zbyt długich łańcuchów to kolejny krok w zarządzaniu budżetem indeksowania.

 

Problemy z crawling budgetem mogą wynikać z wielu czynników, takich jak wolne czasy odpowiedzi serwera, duplikacja treści, złe linkowanie wewnętrzne, źle zoptymalizowane mapy XML, nieaktualne pliki robots.tx,  nadmierna liczba przekierowań, inne techniczne przyczyny lub nawet algorytmiczne. Jeśli Twoja strona ma problemy z indeksowaniem, napisz do nas.


Czy ten artykuł był Ci pomocny? Jesteśmy doświadczoną agencją SEO, skontakuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy ze swoją stroną.

Prowadziłem i rozwijałem działy SEO w bardzo dużych wydawnictwach. Specjalizuję się w tworzeniu kompleksowych rozwiązań zasięgowych.

Spotkajmy się też w moich social media :
Zobacz moje wszystkie artykuły
Zaufali nam:
ElbudBis
Instytu cyfrowego obywatelstwa
Kinesso
Fundacja Orange
Rodzice.pl

Współpracuj z nami!

Naszą mocą jest technologia i doświadczony zespół

Przez lata zdobywaliśmy doświadczenie u największych wydawców w Polsce, a teraz zadbamy o rozwój Twojej firmy od strategii wzrostu po wdrożenia na stronach dzięki naszemu własnemu software house'owi. Zaufaj nam, aby osiągać dobre wyniki.

Porozmawiajmy o Twoich celach i potrzebach!

Przejrzyj najnowsze artykuły i wpisy na naszym blogu