Czym  jest przekierowanie? 

Przekierowanie jest to funkcjonalność zaimplementowana w protokole HTTP (The Hypertext Transfer Protocol), czyli tak znanym nam protokole przesyłania dokumentów hipertekstowych. Ustawiając przekierowanie, wskazujemy dla klienta nowy adres, pod którym znajduje się obecny zasób. Klient automatycznie za nim podąża i kieruje nas do nowego adresu. W przeglądarkach automatycznie otwiera się nowy adres (jest to proces prawie niezauważalny, widać tylko zmianę w pasku adresu), boty internetowe muszą mieć zaimplementowany mechanizm obsługi przekierowań.

Przykładowo: 

  1. Strona miała https://optymeo.pl/formularz-kontaktowy.html 
  2. Przenieśliśmy formularz na podstronę https://optymeo.pl/kontakt/
  3. Ustawiamy przekierowanie ze strony  https://optymeo.pl/formularz-kontaktowy.html  na  https://optymeo.pl/kontakt/
  4. Użytkownik nie dostaje błędu pod starym adresem, a automatycznie przenoszony jest na adres nowy.

Obrazowo przekierowania można potraktować jako obligatoryjne nakazy skrętu podczas remontu dróg. Roboty wyszukiwarek i przeglądarki respektują je w 100%. 

Jak dzieją się przekierowania?

Jak już wspomnieliśmy, możliwość przekierowań wbudowana jest w protokół HTTP. Protokół ten oparty jest na bezstanowym zwracaniu kodów przez serwery.  Po odpytaniu adresu, oprócz zasobu (HTML, zdjęcie, dokument) zwracany jest w nagłówku odpowiedni kod z opisem i potrzebnymi dodatkowymi danymi. Przeglądarki (np. Chrome) i robaki internetowe (np. Googlebot) znają te kody i znakomicie radzą sobie z ich obsługą. I tak dla sukcesu poprawnie wczytanej strony zwracamy kod 200  z zakresu 2xx, dla błędów serwera z zakresu 5xx, dla nieznalezionego zasobu 404, którą zna nawet każdy laik niezwiązany z web developingiem. Całą listę kodów znajdziesz pod adresem kody http, a teraz najbardziej interesuję Cię zakres 3xx, gdzie najpopularniejszym przekierowaniem jest 301, mniej ważnym 302, a rozmawiać tutaj będziemy i o statusach 307.

Dokładna   odpowiedź zwracana przez serwer w przypadku potrzeby przekierowania ma postać

HTTP/1.1 301 Moved PermanentlyLocation: http://www.example.org/contant.html

Do każdego kodu w celu szybszego rozpoznania przypisana jest na stałe nazwa, w tym przypadku Moved Permanently, czyli  „przekierowany na stałe”.

Jakie znaczenie dla SEO mają przekierowania?

Wagę użycia poprawnych przekierowań wspominaliśmy już, opisując temat, gdzie często występują przekierowania, a mianowicie migrację serwisu.  Tutaj pokażemy jeszcze więcej przypadków. 

Przenosząc podstrony, całe strony lub inne przypadki opisane jeszcze niżej w tym artykule, nie wykonując przekierowań tracimy wypozcjonowaną pozycje w SERP (wyniki wyszukiwania). Przeważnie, Googlebot trafia na stronę błędu na starym artykule, wyrzuca ją z wyników, a nowa strona pokazuje się po dłuższym czasie na niższej pozycji niż stara strona. Dlaczego tak się dzieje? Zmieniając adres, tracimy wszystkie odnośni prowadzące do niego, a linkowanie jest cały czas podstawowym i najważniejszym z czynników rankingowych. Jak rozwiązać ten problem? Zdobywać na nowo odnośniki lub wykonać przekierowanie 301, bo przekierowanie to przenosi cały ranking linków.

Dodatkowo pozostawione strony błędów mają wpływ na crawling budget.  Jeszcze gorszą praktyką jest zostawienie pod różnymi adresami tych samych treści (kilka wersji artykuły, np. z poprawkami sezonowymi), tutaj narażamy się na karę za duplikację treści.

Czyli mogę bezkarnie wykonywać przekierowania wypozycjonowanych stron bez straty dla SEO? Nie do końca,  dużą ilość przekierowań zapycha kolejki indeksowania (crawling budget), przekierowanie większej ilości stron często powodują wzmożoną aktywność botów i przerankingowanie całej strony.

 Kiedy trzeba wykonywać przekierowanie 301?

Kiedy przenosimy treść w nowe miejsce - musisz pamiętać, że nie stosujemy tego tylko do podstron, które mają ruch z Google. Każda przeniesiona podstrona powinna zostać przekierowana (chyba że dostaliśmy za nią filtr, bo kary się przenoszą przekierowaniem). Stare linki nawet jak nie mają odnośników na stronach www, mogą być zapisane przez użytkowników w zakładkach, komunikatorach w mailach, a na pewno ma je w swoim indekserze Google i ostrzeże Cię o błędzie przy jednej z kolejnych sesji crawlingu informując, ze kiedyś była tam strona zwracająca status 200, a teraz zwracasz stronę błędu. 

Kiedy sprzątamy duplikację treści - jeżeli dostałeś filtr za duplikację treści w wielu miejscach, lub chcesz nie dostać zduplikowane adres na lepiej przekierować na adres kanoniczny. I przypominamy, że link kanoniczny nie jest rozwiązaniem (np. crawling budget, canonical nie jest obligatoryjną dyrektywą, wyszukiwarki mają dowolność, a my tylko im sugerujemy co indeksować), przekierowanie 301 jest tutaj najlepszą drogą, nie ma alternatyw po stronie wyszukiwarek. 

Kiedy zmieniamy domenę - jeśli rebranding związany ze zmianą domeny (w sumie migracji serwisu) ma być sukcesem, a nie problemem po nagłym spadku ruch z wielu kanałów, należy zadbać o przekierowanie wszystkich adresów na nowe, w nowej domenie.

non-WWW - czyli  przekierowanie domeny z www na „bez www” lub odwrotnie. Generalnie powinniśmy utrzymywać tylko jedną wersję adresowania. Ze względu na duplikację treści niedopuszczalne jest, że  jeden adres można wywołać pod domeną http://optymeo.pl, http://www.optymeo.pl.

Kiedy wykonujemy wdrożenie wersji https - analogicznie jak w przypadku non-www, też nie możemy utrzymywać 2 wersji stron. 

Wykonując przekierowania na protokół https powinniśmy zastanowić się nad wdrożeniem HSTS (HTTP Strict Transport Security). Konfiguracja ta zabrania wyszukiwarką wejścia na całej domenie po http i przekierowuje automatycznie na https. 

 Jak wykorzystać przekierowania w pozycjonowaniu?

Rozpisaliśmy się bardzo dużo o konsekwencjach braku wykonanych przekierowań i jak się przed tym zabezpieczyć, istnieje jednak kilka technik, które nie pomagają tylko w zachowaniu status quo, a pomogą w poprawieniu pozycji w wyszukiwarce.

Dzięki właściwości przekazywania mocy linków za pomocą 301 możemy wzmacniań pozycję, konsolidując różne domeny, wykorzystując technikę przechwytywania wygasłych domen oraz pozyskiwanie broken links. 

 Jakie błędy SEO podczas wykonywania przekierowań?

  • Niewykonanie wszystkich przekierowań.
  • Wykonanie przekierowań, a pozostawianie linkowanie do starych adresowań. Między innymi marnujemy tutaj crawl budget.
  • Pętle przekierowań, też pętle przekierowań z użyciem błędnego linku kanonicznego.
  • Wielokrotne przekierowania.

Zobacz na koniec jak wykonać przekierowanie w PHP