SEO
Ruch organiczny pozyskiwany za pomocą SEO, czyli search engine optimization, to jeden z najskuteczniejszych kanałów, który charakteryzujące się wysokim współczynnikiem konwersji. Przeczytaj co to jest SEO oraz sprawdź co zawiera nasza oferta SEO, w której skupiamy się na wszystkich aspektach marketingu online.
Co to jest SEO?
SEO (ang. Search Engine Optimization) - to przekładając na język polski optymalizacja pod silnik wyszukiwarek. SEO to ciągły proces mający na celu zwiększać ruch do strony internetowej z organicznych wyników wyszukiwania. W Polsce popularnym zamiennikiem nazwy SEO jest pozycjonowanie.
Elementy SEO - czyli czego składa się SEO?
- optymalizacja treści na stronie - długość treści, dobry słów kluczowych z największym potencjałem, optymalizacja tytułów, optymalizacja śródtytułów, analiza "content gap", przygotowywanie content planów dla redakcji, copywriterów,
- optymalizacja techniczna - spełnienie wymogów technicznych wyszukiwarek(np. mapy XML, odpowiednie meta znaczniki), optymalizacja szybkości strony, poprawne czytanie przez wszystkie rodzaje botów(mobilny, JavaScript, bot Google News), poprawka semantyczna struktura HTML, odpowiednie dane strukturalne
- optymalizacja profilu linków - pozyskiwanie linków(link building), analizowanie linków prowadzących do strony, linki to bardzo silny, nie boje się napisać najsilniejszy czynnik rankingowy,
- ciągła analiza konkurencji, bo miejsce w wynikach wyszukiwania do gra o sumie stałej
Rodaje SEO
Google zagarnia coraz więcej nisz internetowych i rozwija coraz bardziej złożoność swoich ekosystemów. Jeszcze pare lat temu SEO-wcy byli typowymi fullstackami, którzy musieli znać się trochę na webmasterce, analizie słów kluczowych czy na pozyskiwaniu linków. Pozycjonowanie różnej tematyki wyglądała podobnie(link, treść, analiza słów kluczowych)
Aktualnie w Polsce eksperci SEO oraz czasami całe agencje specjalizują się w konkretnych dziedzinach SEO lub działaniach optymalizacyjnych, a dojrzałe działy SEO inhouse nie szukają już fullstacków, a specjalistów. Dlaczego?
Zupełnie inną optymalizację robi się pracując przy Google News, a doświadczenie mogą w tym temacie uzyskać przy pozycjonowaniu portali newsowych. Zupełnie inną optymalizację robi się projektując i optymalizując ecommerce, zupełnie inaczej pozycjonuje się do topów strony affilacyjne lub spam, zupełnie inaczej pozycjonuje się wyniki lokalne czy też wizytówki NAP, a do link buildingu i content writingu nie potrzebujemy osób, które znają się na powyższych rzeczach.
Podział działań SEO ze względu na rodzaj optymalizacji
- on-page SEO - również nazwane on-site SEO - czyli optymalizacja czynników rankingowych na samej stronie internetowej: struktura, składania HTML, treści, naprawa błędów, dostosowywania do wytycznych Google,
- off-page SEO - również nazywane off-site SEO - czyli zdobywanie linków do strony, budowanie sieci zaplecz SEO,
SEO on-page
SEO on-page, nazywane też on-site bardziej szczegółowo opisujemy poniżej. Poszczególne zagadnienia znajdziesz w osobnych artykułach lun w naszych newsletterach.
Działana optymalizacyjne SEO on-page powinny być punktem wyjścia każdych działań SEO. Może się okazać, że audyt SEO nie wykaże żądnych elementów do zmiany. Może się jednak okazać, że jest element, który będzie blokował dalsze działania z treścią lub z linkowaniem zewnętrznym.
Robiąc optymalizację on-page SEO dotykamy takich zagadnień jak:
- poprawa błędów i dostosowanie wszelkich wymogów Google, które wynikają z audytu technicznego SEO,
- uzupełnienie braków treści wynikających z analizy content gap,
- praca nad aktualizacją treści,
- praca nad optymalnymi słowami kluczowymi na każdej stronie z uwzględnieniem intencjonalności fraz, tutaj rozumiemy ciągłą optymalizację meta tagów i rozbudowanie podstron o nowe frazy wyszukane w GSC lub narzędziach analitycznych typu SENUTO, keywordtool.io
- praca nad linkowaniem wewnętrznym
- praca nad architekturą informacji, a co za tym idzie nad strukturą strony
- praca nad UX i czasem spędzania użytkownika na stronie(zmniejszanie bonuce rate)
- dostosowanie pod E-A-T (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness)
Jak zauważyliście działania on-page oprócz zmian technicznych zawierają w sobie pracę nad treścią na stronie. Nawet najlepsza technicznie strona bez treści nie zdobędzie ruchu i odwrotnie. Nawet najlepiej napisany merytorycznie tekst może zawierać słowa kluczowe, bez potencjału wyszukiwania.
Popularne błędy on-page
- problemy z dostępnością strony: błędy dla Googlebota, pułapki indeksowania, linkowanie do stron 404, nieodpowiednie statusy serwera podstron,
- problemy z przekierowaniami
- duplikacja treści
- wolna ładując się strona, problemy z wersją mobilną, niskie wyniki testu Lighthouse,
- nieoptymalna architektura informacji, brak linkowania wewnętrznego,
- thin content, duplicat content, mała ilość treści, luki treści w porównaniu do konkurencji
- brak optymalizacji pod słowa kluczowe, używanie niewyszukiwanych słów kluczowych
Podział SEO ze względu na metody
- black hat SEO
- white hat SEO
Czy potrzebuję SEO dla swojej strony?
W ciemno bez analizy branży oraz Twojej strony internetowej można odpowiedzieć, że tak. Ruch organiczny to dla większości przypadków znacząca część pozyskiwania konwersji(ruchu), której nie można pomijać.
Wytyczne Google dla webmasterów oraz konkurencja szybko i dynamicznie się zmienia, trzeba to pilnować. Trendy w SEO się zmieniają, wyszukiwarki idą do przodu(jeszcze kilka lat temu miały ogromne problemy z renderowaniem strony i analizą JavaScript).
Optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek to multidyscyplinarna dziedzina, możesz posiadać idealnie stworzoną technicznie stronę www, a zapomnieć o dodaniu sitemapy XML do Google Search Console. Twoi redaktorzy, copywriterzy mogą pisać długie treści, dobrze podzielone śródtytułami, ale mogą używać słowa kluczowe, które praktycznie wcale nie szukają się przez użytkowników w wyszukiwarkach.
Możesz być bardzo dobry technicznie, a nie posiadać linków prowadzących do Twojej strony., Wszystko powyższe to przykładowe czynniki rankingowe pozwalające znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Należy o nie dbać.
Sprawdź swoją konkurencję na similarweb.com, aby podejrzeć jaki procent SEO mają w swoim pozyskiwanym ruchu.
W Polskiej branży wypracował się bardzo pozytywny trend przygotowywania analizy strony internetowej w postaci dokumenty, który składa się na cały audyt SEO, który powinien zawierać informację na temat kondycji strony, analizy konkurencji w SEO oraz wytycznych umożliwiających zwiększenie ruchu organicznego.
W którym momencie tworzenia strony internetowej potrzebuję specjalistę SEO?
Im wcześniej włączysz w proces tworzenia strony internetowej specjalistę SEO tym lepiej i najprawdopodobniej oszczędzisz czas, pieniądze i ewentualny spadek ruchu gdy robisz zmiany na spadku po redesign.
Nie chcesz doznać szoku i rewolucji po audycie SEO? Pozwól sobie na przygotowanie wytycznych SEO pod Twoją specyficzną branżę.
Wytyczne SEO
Wytyczne SEO to nic innego jak zebrane i dedykowane informacje dla Ciebie, dla Twojego zespołu, dla Twoich programistów informacje ze wszystkich kategorii SEO uwzględniające Twoją szczególną sytuację. Czasem potrzeby są tak skomplikowane, że nie da się przełożyć jeden do jeden wytycznych Google dla webmasterów. Często wytyczne dla webmasterów nie są jasne.
Musisz pamiętać, że ogromny wpływ na SEO ma struktura strony, rodzaj Landing Page, rodzaj przelinkowania, rodzaj i ilość indeksów, architektura informacji, czy nawet technologia tworzenia strony(obecnie bez AMP praktycznie nie istnieje się w Google News), a bot chociaż crawluje strony napisane w JavaScript to nie obsługuje wszystkich nowych funkcji. Te wszystkie rzeczy planowane są przy budowie strony na samym oraz w trakcie dewelopingu strony.